Аккорды «Fairport Convention»
Fairport Convention — британская группа, которая, соединив в своем творчестве элементы фолк-рока, прогрессивного рока и психоделии, вместе с Pentangle создала новый суб-жанр: так называемый «электрический фолк». В 1969—1970 годах FC практически заново, в современном ключе, переписали значительную часть британского музыкального фольклора, положив начало движению фолк-возрождения (Lindisfarne, Алан Стивелл, The Albion Band, Steeleye Span и др.).
Группа образовалась в Лондоне в начале 1967 года…
Читать полностью...
Fairport Convention — британская группа, которая, соединив в своем творчестве элементы фолк-рока, прогрессивного рока и психоделии, вместе с Pentangle создала новый суб-жанр: так называемый «электрический фолк». В 1969—1970 годах FC практически заново, в современном ключе, переписали значительную часть британского музыкального фольклора, положив начало движению фолк-возрождения (Lindisfarne, Алан Стивелл, The Albion Band, Steeleye Span и др.).
Группа образовалась в Лондоне в начале 1967 года и свой первый концерт дала в мае, в церковном холле. Лидером коллектива в те дни считался Эшли «Тигр» Хатчингс, но собирались музыканты в особняке «Fairport», принадлежавшем семье гитариста Стива Никола — отсюда и название. Появление в составе вокалистки Джуди Дайбл (Judy Dyble) благотворным образом сказалось на местной популярности коллектива: Fairport Convention стали завсегдатаями «The Electric Garden», «Middle Earth», «UFO» и других популярных лондонских клубов. Осенью 1967 года группу услышал Джо Бойд и предложил ей контракт с Island Records.
В те дни Fairport Convention находились под влиянием калифорнийских групп (в частности, The Byrds, The Mamas & the Papas): это заметно в дебютном альбоме 1968 года. Все музыканты, записывавшие пластинку — гитаристы Ричард Томпсон, Иэн Мэтьюз, Саймон Никол, бас-гитарист Эшли Хатчингс, Мартин Ламбл (ударные), — обладали превосходными голосами, но реальную силу коллектив обрел, когда вместо первой вокалистки Джуди Дайбл пришла Sandy Denny (Александра Элен Маклин Денни, родилась 6 января 1947 года, скончалась 21 апреля 1978 года), до этого сотрудничавшая с The Strawbs и записывавшаяся соло (впоследствии она вошла в историю дуэтом с Робертом Плантом в «The Battle Of Evermore», а ныне считается лучшей британской певицей в истории фолк-рока). С ней группа записала свои самые значимые работы: What We Did on Our Holidays (1969) и Unhalfbricking (1969), где помимо сильного оригинального материала («Fotheringay» Дэнни, «Meet on The Ledge» Томпсона) были представлены умело подобранные кавер-версии Боба Дилана («I’ll Keep It With Mine») и Джони Митчелл («Eastern Rain»). В этих двух альбомах, постепенно отбросив американские влияния, Fairport Convention занялись переосмыслением английского фольклора — в изящных аранжировках, умело сочетая акустику и электрические инструменты.
В 1969 году Мэтьюз покинул состав, а Ламбл (которому было 19) погиб в автокатастрофе. С приходом ударника Дэйва Мэттакса и скрипача Дэйва Суорбрика репертуар Fairport Convention стал еще более фольклорным: в альбоме Liege and Lief (1969) уже преобладали народные песни в электрических аранжировках. К концу года Хатчингса (образовавшего Steeleye Span) заменил Дэйв Пегг; затем Денни перешла в Fotheringay.
В 1971 году группу покинул Ричард Томпсон, за ним последовал Саймон Никол. Альбом Angel Delight стал в Англии бестселлером, но после его выхода Fairport Convention с постоянно меняющимся составом стали превращаться из рок-группы в своего рода «концепцию», привлекая под свои знамена как фолк-исполнителей, так и рок-музыкантов, живо интересующихся народной традицией.
За два года до своей трагической и нелепой гибели в 1978 году (от кровоизлияния в мозг, через несколько дней после падения с лестницы в доме родителей) Дэнни вернулась в FC; в 1976 году к составу присоединился и Никол. Дэвид Пегг в 1979 году перешел в Jethro Tull, где провел большую часть 80-х, но контакта с Fairport Convention не утратил: именно он до последнего времени с женой Кристин был организатором фолк-фестиваля Cropready.
Скрыть...
-
Bm D A Fm Within the fire and out upon the sea Bm A Bm Crazy Man Michael was walking Bm D A Fm He met with a raven with eyes black as coals Bm…
-
A F#m* A Em* A F#m Em Em7 We used to say that, come the day, we'd all be making songs G D G D A Or finding better words. These ideas never…
-
G C G G C I lit my purest candle close to my G B C Window, hoping it would catch the eye G C B Of any vagabond who passed it by, A C…
-
capo 2 Dsus4 000233 Dsus2 000230 Em D G Em D Em I forbid you maidens all that wear gold in your hair Em D G Em D Dsus4 Dsus2 D Em To travel to Carterhaugh…
-
Intro. D,Em,A,Bm,G,A,D-D,Em,A,Bm,G,Em,A Bm D A Em Here I stand in a land that isn't my own Bm D A Em Far from the country that I know as home Bm…
-
Intro: G G D Farewell, farewell to you who would hear G D C You lonely travellers all G D C Am The cold north wind will blow again…
-
The first time I ever surfed along this and other guitar sites, it was in search of this particular song. I have been singing it for twenty five years and when I decided to teach myself to play, I wanted to see if I could…
-
Intro: Dm F Am G Verse 1: G C E Am For seven years I've stood right here Dm F G And the flowers grow green by day G C E Am All for the yarns that…
-
G D Em C Am G D G D Em D Calling all olive branches and laid off doves Am G D There is work to do before we say goodbye Em D…
-
One of the nicest songs Sandy has written with Fairport, appearing on the album It has a very complex rythm structure: The first part is set into a jazzy 5/4 time signature, into 4/4 and then back again into a 5/4 timing.…
-
G D A D G A WHEN LOVE WITH UNCONFINED WINGS HOVERS WITHIN MY GAZE D A D G D AND MY DIVINE ALTHEA BRINGS TO WHISPER AT MY GRATES A…
-
A Eb Ab D Eb A Db B E Am D If I had ribbon bow to tie my hair A D And a gown of calico for me to wear B E B E I'd surely…
-
Am C Am Take care daughter dear Dm C G F C G Don't dream on many gallant men tonight Am C Am Take care daughter dear Dm C…
-
G C D e|---------------------------------------------------------------------------| B|---------------------------------------------------------------------------| G|---------------------------------------------------------------------------| D|----------------------5--5--7--7--(...)--7--7--9--9--(...)-----------------| A|---5--5--7--7--(...)--3--3--3--3--(...)--5--5--5--5--(...)-----------------| E|---3--3--3--3--(...)-------------------------------------------------------| G…
-
Am C G Am At the fourteenth of may at the dawn of the day C F Am With the gun on me shoulder to the woods I did stray…
-
INTRO Dm A x 7 G D F VERSE 1 A F G A A priest joins the procession just to help me kneel Bm C#m D Dm With a warder at my elbow and another…
-
Intro: C G D D D D One evening as I rambled, G C Among the leaves so green, D D I overheard a young woman, C G D Converse with Reynardine.…
-
G C/G C'est pas que je te demande G C/G Que faire que tu ne jamais fais G C/G C'est seulement qu'il fait trop tard G/D…
-
Intro: D C (2X) D C G D My mind keeps on telling me that this is no good C G D And my heart is aching, that tells me I should…
-
D- C D- My father he rides with your sheriffs F C And I know he would never mean harm D Bb C But to see both sides of a quarrel D- Is to…
-
How many British folk traditionals are there about that promising young man who becomes a pirate and then leads a short and wretched life before suffering a cruel death? This is one of them. I could only figure out the basic…
-
D C G 4x D My young love said to me C D My mother don't mind C D And my father won't slight you C D For your lack of kind C D And…
-
E A2 E A2 E A2 E A2 E A2 E A2 Across the morning sky all the birds are leaving E A2 E A2 But how can they know it's time for them to…
-
Only the basic chords as they were played by Simon Nicol on the acoustic. What really made this song interesting, however, was Richard Thompson and Dave Swarbrick taking it way up and down to heaven in two lengthy instrumental…
-
Intro: D E D E Chorus: A D A D A D A D Hey, come and make it easy A D A D A D A Hey, come and make it black Verse: D E It's no use…
-
D G Born between the river and the railroad D Restlessness has ruled me since I can't remember when…
-
F# B F# B F# B F# Suzanne takes you down to a place near the river Abm You can hear the boats go by Abm You can spend the night forever F# And you know that she's half crazy F# But that's why you want…
-
Strange lyrics, apparently based on Jeronymus Bosch's painting 'The last ordeal'. Run a search on the web, and you'll land on a homepage of paganists, who consider it a sacred text. You will also find that their version…
-
VERSE 1 ******** A Here come Everlasting D Looks like he's been fasting A With his friends in the den where directors roll A Like a bandarillo D With his cigarillo A…
-
A# Gm F (x2) F././././ D D C Funny day, looking for laughter and finding it there D Fm Sunny day, braiding wild flowers and leaves in my hair A#…
-
Here's an excellent acoustic tune from the late sixties. Even if you've never heard it before its easy to play and sounds great.. It has a moderate tempo. Excuse the Emin9 Emaj9 nonsense, I couldn't remember which chord…
-
C The baby that the preacher gave you in the Spring Spent the winter with his finger in the undertaker's ring F C Oh Cajun woman, some people still call you a queen…
-
Intro. AAA/EEE/DDDD/AA A E D A A You broke my heart so many times that I can't count the pieces. Every time E D A E you…
-
Intro: E|--------3---------3----------3----------3----------3---------3------3-------3---| (Repeat) B|----3---------3----------3----------3----------3---------3-------3------3-------| G|------0---------0----------0----------0----------0---------0-------0------0-----| D|--4---------5----------4----------5----------4---------5-------5------5---------| A|--------------------------------------------------------------------------------| E|--------------------------------------------------------------------------------| These…
-
Em D C G If she knew what I've seen while I'm watching C G C Would she know where to smile, what to say? Em D…
-
C F Am G Someone told me there's a grace that leads you straight from place to place C F Am And you always leave the road behind…
-
D G There's a tiny little window and the sun comes shining through D G Em Dancing with the dust that's in my cell D…
-
Am Em Am Em Am D G A.... Jack O'Diamond's on the move Am D Am Jack O'Diamonds, one-eyed knave Am D Am D On the move, hits the street D Am D…
-
Intro: A A G G D E A F#m D A A Wondering and waiting, my back against the wall, F#m D A A Not a word that passed between us comes to…
-
standard tuning C*- x32013 C/B- x20010 Intro C* C/B Am F G C C F G C* C/B Am F G Am F G C verse1 C C/B Am F G C mother of disaster and sister of our fate C F…
-
NTRO and MAIN RIFF D ------0h2-0---------------------------------| ---3---------3-----0h3-0--------------------| -2---------------2-------2---------- ----| 4x ----------------------------4----2p0--------| --------------------------------------------| --------------------------------------------| and…
-
C././././ Gm/./././ C Gm Dying's not easy today Trying but can't get away Fm Db Feel just the almost touch of her hand F# And the trees in her hair Fm…
-
D G D Bad news, bad news, come to me where I sleep, G A Turn, turn, turn again, D G Sayin' one of your friends is in trouble deep, Em…
-
Intro:(A A Asus4 A Bm B Bsus4 Bm) A A Asus4 A Bm B Bsus4 Bm She doesn't see the day-to-day A A Asus4 A Bm B Bsus4 Bm No colours where the children play E A She doesn't…
-
Dm Am Dm Dsus2 He used to be the only man I would see Dm Am Dm Dsus2 He used to be the only good man for me Gm Am Gm Dm Dsus2 Oh, he used…
-
E Bm D A E Won't you rise for the hangman, his pleasure is that you should rise Bm D E Bm A D E He's the judge and the jury…
-
Intro: D Verse 1: D A D A G D Come all ye rolling minstrels, and to-gether we will try. D A D A G D To rouse the spirit…
-
G C G F John Gaudie was a fine young man in shetland it was told G C G D Many's the crowd in Lerwick Town his fiddle and…
-
Capo IV D A D G D A D D A Like a bird on a wire D G Like a drunk in a midnight choir D A I have tried in my way D To be free D…
-
Capo II Intro: C, F, G, F, C C F I come from the moor and the mountain G F C From the waterfall and streams F C I turned me back…
-
D D7M I know Rosie, G A D G Dsus4 A You're living in a world you didn't make D D7M And I know…
-
(Capo on IV; the actual chords are B, E and A) Intro: G G He was a stranger to himself G A spy in his own camp C G And his money was his health F C…
-
Intro: D, A, G, A, D, A G D Time stood dark and silent and the stars they gave no light A D I was wandering in an…
-
A E D Bm When the stone is grown too cold to kneel A E D E In crystal waters I'll be bound A E D Bm E Cold as stone and…
-
Intro: E F#m E F#m E F#m A E The world has surely lost its head, the news is full of crimes F#m A F#m There's…